ARCHIWUM LUBELSKIEGO UNDERGROUNDU – REAKTYWACJA!

11 grudnia w ramach festiwalu „Jazz Bez” w Lublinie, odbędzie się koncert „Archiwum Lubelskiego Undergroundu”, na którym zagrają: Aeroplan, Fany Hill, BBK, Ronette Pulaski, Dżabu Czanachczi, Naczynia i Do Świtu Grali. Ich archiwalne nagrania znlazły się na wydanej w tym roku przez Fundację Kaisera Söze kompilacji „Archiwum Lubelskiego Undergroundu 1994-2005”. Tym razem będziecie mieli niepowtarzalną okazję, aby usłyszeć i zobaczyć legendarne składy na żywo. Wszystkie zespoły, z wyjątkiem Naczyń, reaktywowały się specjalnie na ten koncert. Tego wydarzenie nie można przegapić!

Jazz Bez

Wystąpią:

Aeroplan

Roman Jaborkhel – gitara basowa
Mirosław Jung – wokal, didgeridoo, bongosy
Sebastian Mrówczyński – gitary
Miras Orgasiński – perkusja

Aeroplan fruwał nad Lublinem i okolicami w latach 1997-2000. Odlotowa nazwa zespołu nie była przypadkiem, bo też i tworzący go muzycy nie stronili od odlotów polegających na długich psychodelicznych improwizacjach. Klasyczne rockowe piosenki inspirowane głównie grungem, przeważnie ze zbuntowanymi lub wzywającymi do demontażu systemu tekstami (wiadomo, młodość ma swoje prawa), pojawiały się obok kompozycji nawiązujących do muzyki przełomu lat 60. i 70. Słowem – młodość i muzyczna wielobarwność bez cienia maniery.

Fany Hill

Piotr Jaszczuk – wokal
Dariusz „Krawiec” Osiński – gitara
Łukasz Szulc – perkusjonalia, syntezator
Piotr Chołody – bas
Maciej Drzymała – perkusja

Zespół założony w 1996 roku przez Dariusza „Krawca” Osińskiego (znanego aktualnie jako Grajek Krawiec), byłego gitarzystę psycho-rockowego zespołu Coda, który zaprosił do współpracy Krzysztofa Cudnego i Zbigniewa Zarębę, a niedługo potem Piotra Jaszczuka. Ich muzyka była wypadkową garażowej psychodelii, hardrockowych riffów i funk-punkowych rytmów.

BBK

Igor Jaszczuk – gitara i wokal
Marek Demucha – gitara
Jarosław Rudnicki – bas
Filip Leszczyński – perkusja
Gościnnie:
Agnieszka Kołczewska – wokal, konga, perkusjonalia
Tadeusz Wrzos – harmonijka

Zespół powstał pod koniec 1990 roku w lubelskim środowisku akademickim. Jego założycielem i liderem był Igor Jaszczuk: autor piosenek, wokalista i gitarzysta. BBK charakteryzował się mocnym graniem w nurcie alternatywnego rocka. Przez zespół przewinęło się wielu muzyków, którzy na dłużej lub krócej zagrzali w nim miejsce. Z BBK współpracowali również artyści plastycy m.in. Jarosław Koziara, który jest autorem logo zespołu. Jednym z ważnych miejsc dla istnienia zespołu była Kawiarnia Artystyczna Hades, która mieściła się w przestrzeni gdzie wysłuchamy koncertu BBK po latach.

Ronette Pulaski

Michał Zaniewski – perkusja
Kamil Ksiądz – bas
Piotrek Ksiądz – gitara, wokal

Zespół był efektem spotkania Piotrka Księdza i Michała Zaniewskiego w 1994 roku w Technikum Elektronicznym na ulicy Wojciechowskiej w Lublinie. Pokrewieństwo dusz i dzielenie niedoli uczęszczania do szkoły technicznej oraz marzenia o własnym zespole rockowym zaowocowały powołaniem Happy Yowops Collective. Próby odbywały się pod podłogą kuchni w internacie, ku rozpaczy pań kucharek. W 1996 roku, prawdopodobnie na skutek opętania przez ducha jednego z fanów Kurta Cobaina, Piotrek zaczyna realizować własny plan, do którego wciąga Michała. Po zakupie gitary basowej swojemu bratu Kamilowi (który dołącza do zespołu w 1997 roku) powstaje Internat Connection, ostatecznie przemianowany na Ronette Pulaski.

Dżabu Czanachczi

Agnieszka Wielecka – wokal
Renata Szpak – wokal
Krzysiek Głębocki  – gitara, wokal
Marcin Borzęcki – bas
Tomek Deutryk – perkusja
Paweł Dudzikowski – gitara

Zespół Dżabu Czanachczi powstał we wrześniu 1992 roku. Od początku istnienia zespół tworzył muzykę do spektakli Teatru z Lublina działającego przy Centrum Kultury w Lublinie. Z początku zespół nazywał się Dżabu Dżabu i śpiewał w nim żeński duet, co było wówczas ewenementem na rodzimym rynku muzycznym. Później zmienił nazwę na Dżabu Czanachczi, a charakter na ściśle męski, nabierając surowego i drapieżnego brzmienia. Akcenty przesunęły się w stronę grania precyzyjnego, wręcz punktowego, a brzmienie w większym stopniu oparło się na sekcji rytmicznej, w połączeniu z ostrą, akcentującą gitarą.

Naczynia

Daniel Furtak – perkusja
Dawid Skowyra – klawisze
Marcin Duda – gitara
Maciek Rodakowski – saksofon
Ireneusz Tuźnik – gitara basowa
Sławomir Księżniak – gitara

Zespół Naczynia powstał w 1999 roku, jego nazwa pochodzi z filmu Jima Jarmuscha „Noc na Ziemi”. Skład zespołu ewoluował wielokrotnie, nie tracąc jednak głównego trzonu, który od początków do dziś ma się zupełnie dobrze. Naczynia prezentują szerokie spektrum muzyczne, od piosenki, powiedzmy nowo-falowo-rockowej, przez nie pozbawione humoru garażowo-progresywne peregrynacje, po gitarowo-psychodeliczną „czaderkę” okraszoną instrumentami dętymi – powiadają artyści.

Do Świtu Grali

Grzegorz Lesiak – gitara
Łukasz Downar – bas
Dariusz Rutkowski – djembe, perkusjonalia
Marcin Kowalczuk – tuba, puzon
Grzegorz Kondrasiuk – perkusjonalia
Jan Michalec – trąbka

Eklektyczny zespół muzyki improwizowanej. Powstał w 1998 roku w Lublinie z inicjatywy Grzegorza Lesiaka – gitarzysty, lidera formacji i kompozytora wykonywanych przez nią utworów. Charakter poszukiwań muzycznych Do Świtu Grali był wypadkową jazzowych, orientalnych i awangardowych fascynacji lidera, bluesowo-psychodelicznych doświadczeń basisty oraz inspiracji reszty stałego składu (związanej z lubelską formacją Pół Postu) nurtem „teatru dźwięku”. Formacja korzystała z najróżniejszych muzycznych stylistyk – wychodziła od kameralnych, akustycznych kompozycji luźno nawiązujących do motywów arabskich, folkloru afrykańskiego czy bałkańskiego, poprzez próby jazzowe i bluesowe, mariaże folku z muzyką klasyczną, aż do radykalnych eksperymentów z dziedziny elektronicznej awangardy.

11 grudnia (czwartek) 2014, godz.19:00
Dziwnie Ukryta Przestrzeń Artystyczna (budynek CK)
ul. Peowiaków 12
wstęp: 10zł/15zł

Materiały promocyjne: Fundacja Kaisera Söze