Dla Konrada

30 stycznia 2014 roku Fundacja Kaisera Söze udostępniła do darmowego pobrania album Dla Konrada. Jest to zapis koncertu poświęconego pamięci tragicznie zmarłego lubelskiego muzyka, improwizatora i kompozytora – Konrada Chyla. Odbył się w warszawskim klubie Eufemia 17 października 2013 roku. W wydarzeniu wzięli udział artyści tworzący od lat z sukcesami polską scenę muzyki nowej i poszukującej, że wymienię: Ksawerego Wójcińskiego, Piotra Dąbrowskiego, Mateusza Wysockiego, Olgierda Dokalskiego czy Kamila Szuszkiewicza. Ich wspólny dorobek to dziesiątki nagrań w stylistyce free improv, niejednokrotnie wpółtworzonych z Konradem.

Zremasterowany przez Marcina Dymitera materiał dostajemy w postaci jednej empetrójki. Skompresowane w niej dźwięki najlepiej określą przymiotniki: surowy, transowy, jazzowy, awangardowy. Nagranie pełne jest eksperymentów brzmieniowych dzięki czemu przybiera niepowtarzalną postać. Muzycy łącząc swoje dotychczasowe doświadczenia i inspiracje, sprokurowali wydarzenie w pełni improwizowane. Dialogi pomiędzy instrumentami są zupełnie nieprzewidywalne i zaskakujące. Nieład artystyczny należy odebrać jako zaletę płyty. Przyczepić można się jedynie do jej długości. Trwające prawie 85 minut nagranie może pod koniec nieco zmęczyć, szczególnie słuchaczy o mainstremowym guście. Należy jednak zrozumieć intencje wydawcy, który biorąc pod uwagę specyfikę przedsięwzięcia nie zaingerował w tylko z pozoru niespójną całość. Takie postępowanie tłumaczy wypowiedź autorów projektu zamieszczona na okładce Dla Konrada: Konrad Chyl pragnął muzyki takiej, jak ta, która zdarzyła się tego wieczoru. Muzyki, w której jest coś więcej.

8                                                                                fot. Alexander Markvart & Projects

Dla Konrada to udana próba przedstawienia w skondensowanej formie materii z jaką przez większość swojego życia Chyl się mierzył. Niewątpliwie warto posłuchać tej płyty (jeżeli nie w całości, to przynajmniej we fragmentach) i spróbować zinterpretować ją po swojemu. Może ona stać się początkiem dłuższej przygody z tą trudną w odbiorze sztuką jakiej Konrad był znakomitą częścią.

Dominik Kleszko

One Comment

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.