Najlepsze lubelskie teledyski 2012 roku

Przygotowując podsumowanie, którego czytacie właśnie kolejny fragment, nie sądziłem, że uda mi się zgromadzić aż tyle notatek, wpisów zamieszczonych na innych blogach i portalach czy materiałów promocyjnych dotyczących działań na lubelskiej scenie muzycznej w 2012 roku. Wszystko to plus moje przemyślenia w tym temacie pozwoliło na stworzenie obszernej trzyczęściowej rekapitulacji. Szkoda mi było jednak zapisków, które nie zmieściły się w poprzednich jej odcinkach. Dlatego postanowiłem dopisać do niej epilog zatytułowany Najlepsze lubelskie teledyski 2012 roku.   

12. ZaStary – 2.1

Otwierający zestawienie teledysk to zarazem pierwsze wideo Z aStarego. Film został zmontowany przez studentkę Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Wiktorię Wojciechowską. Słuchajcie, oglądajcie, tańczcie i róbcie co tam jeszcze tylko chcecie. ZaStary nadciąga!


11. K.A.S.K. –
Empty Thoughts

Swoim debiutanckim teledyskiem w 2012 roku uraczył nas również metalowy K.A.S.K.. Za kamerą podczas kręcenia Empty Thoughts stanął Alan Jeleń, natomiast montażem i edycją obrazu zajął się Krzysztof Dobosz z krasnostawskiego Studia Filmowego Schiz. Klip powstawał w wakacje. Z tego względu uzasadniony wydaje się madafuckin surfer style KelsaWaflaBuncola, Petera i Kwiecia. W sumie prosty, nieprzekombinowany, nagrywany jedną kamerą klip w połączeniu z ciężką muzyką daje zaskakująco dobry efekt. Jest kolejnym etapem promocji jedynej jak dotąd płyty K.A.S.K.-u Brutal Abstraction.


10. Na Tak – Na Raz

Offteledysk czy antydeledysk? – zastanawiają się jego twórcy. Trudno powiedzieć. Historia jest prosta, czas prawdopodobnie mamy raz, a w byciu tu i teraz nie pomaga nam nasz świat. Rzeczywistość raczej zmusza nas do zaglądania z lękiem w przyszłość lub do martwienia się tym, co było. Teza, że składamy się z tego, co było a to, co przed nami zależy od czasu obecnego, jest bardzo atrakcyjna. Warto rozważyć, czy nie lepiej jest brać życie na gorąco, ponieważ strach o przyszłość może być naszym największym uwarunkowaniem w tym świecie i jednocześnie metodą kontroli naszych pragnień. Na ile klip oddaje te filozoficzne wywody? Sprawdźcie sami.

Zobacz także:
Nie naciągaj mnie
Spokojnie

9. Klezmafour – Golem Fury

Klezmafour to zespół rozpięty pomiędzy Lublinem, Białymstokiem i Warszawą i właśnie z klezmerskiej tradycji tych   miast czerpie swoje inspiracje. Projekt ten dowodzi, że nie jest to jedynie wspomnienie klimatu zamierzchłej epoki, ale wciąż rozwijający się nurt, pełniący wpływową rolę wśród innych gatunków muzyki popularnej XXI wieku. Pierwszy teledysk tej formacji powstał we współpracy z białoruskim reżyserem Arciomem Lobaczem. W sposób symboliczny ukazuje on bogate metafizyczne dziedzictwo i sposób myślenia współczesnych klezmerów. Utwór nazywa się Golem Fury i pochodzi z ich debiutanckiego albumu 5th Element.  


8. Coffins – Manipulacja

Manipulacja to teledysk do pierwszego polskojęzycznego utworu hardcorowej krasnostawsko-lubelskiej grupy Coffins. Dzieło zostało zainspirowane aferą powstałą wokół Acta. Członkowie zespołu wystąpili w nim w maskach Guya Fakesa. Jak twierdzą dzięki temu klip stał się dynamiczniejszy, a tekst zyskał na czytelności. Manipulacja wzięła udział w konkursach Pokaż swój teledysk i Zagraj u Kuby. Do tej pory klip zanotował blisko 6 500 odtworzeń na YouTubie. 


7. Diset Robak Brus – Moje powietrze

Spontaniczny teledysk zrealizowany do jednego z numerów z wydawnictwa Diseta Robaka Brusa Spotkamy Się Na Miejscu, idealnie oddający klimat wschodniego miasta. Epka została udostępniona w postaci plików mp3 na TEJ stronie. Zdjęcia zrealizowali Artur Wojciechowski, Michał Zachwieja i Maciek Głaz, który zajął się także montażem. Moje powietrze znalazło się na liście rezerwowej w zestawieniu Najlepszych piosenek 2012 roku na blogu Łukasza Kuśmierza. Sam Robak zaś został okrzyknięty (zresztą nie tylko prze niego) najlepszym lubelskim raperem w historii. Nie wypada zatem nie znać.



6.
Tatvamasi & Marcin Sudziński – Sugestia kształtu

Pewnego bardzo letniego dnia 2012 roku Marcin Sudziński w ramach eksperymentu postanowił zatrzymać czas utrwalając światło płynące z Tatvamasi za pomocą starej, intrygującej i nie dającej się przewidzieć do końca metody mokrego kolodionu… Tak zaczyna się ta historia. Jej dokończenie poniżej.

5. ComeYah – Na Wschód

Pomysł na film narodził się podczas burzy mózgów przeprowadzonej wśród członków zespołu ComeYah oraz grupy filmowej Xvisuals, która zajęła się jego realizacją. Zamiarem twórców było stworzenie teledysku drogi, oddającego klimat utworu. Sztuki tej dokonali głównie za pomocą fotograficznych kadrów ukazujących podróżującego bohatera. W tej roli wystąpił Marcin Łuczak. Pierwsze zdjęcia rozpoczęto 25 lutego 2012 roku. Ostatnie wykonane zostały 31 maja 2012 r. Przez co w klipie możemy oglądać województwo lubelskie zarówno zimą, jak i wiosną. Na wschód promuje debiutancką płytę zespołu o tym samym tytule.

4. Soulpete – You’ve Got Me Girl

Są epki, które tak jak SoSoulSynergy Soulpete’a powstają spontanicznie – w kilka dni. Podobnie było z obrazkiem do singla promującego wydawnictwo You’ve Got Me Girl. Wystarczyły dwa sierpniowe dni na pełnym spontanie i mogliśmy oglądać nie tyle samego Soulpete, ale Lublin w filmowej produkcji GRZVideos! To nie jedyny owoc ich współpracy. Na początku tego roku światło dzienne ujrzał klip Never Gonna Give You Up zapowiadający pierwszy LP lubelskiego producenta So(ul) Raw.

Zobacz także:
Never Gonna Give You Up

3. Plug&Play – Alice From the Stars

Pierwszy teledysk w historii lubelskiego Plug&Play powstał do utworu Alice From the Stars. Został zrealizowany we współpracy ze studiem projektowym Kimono Projekt. Nakręcono go według zasady: Minimum kosztów, maksimum kreatywności. Miejsce akcji to sala prób zespołu, której większą cześć zajmuje stół do ping ponga. Główny element klipu stanowią wirujące, świecące piłeczki towarzyszące rozgrywce w tenisa stołowego. Całość dopełnia teatralna technika i rekwizyty. Wyszedł obrazek bardzo spójny z naszym przekazem, czyli zagmatwany i niejasny, ale intrygujący i zmuszający do powrotu – uważają członkowie Plug&Play i mają co do tego stuprocentową rację. 


2. Miąższ – Łodondi

Król Łodondi mieszka za siedmioma górami i siedmioma minutami w krainie dylu dylu. Ma taką moc, że klucze i zamki potrafi zamienić w śmieciarki, a mordy pijackie w wozy strażackie. To jednak nie wszystko. Dzięki czarodziejskiemu pierścieniowi wojenne ordery może przekształcić w teleportery. Król Łodondi to także bohater pierwszego teledysku grupy Miąższ, którego producentem i reżyserem jest Piotr Vienio Więcławski – współzałożyciel zespołu Molesta Ewenement. W rolę króla wcielił się muzyk, filozof i dziennikarz Sławomir Gołaszewski.

Zobacz także:
Awangardowa suszarka
Kołysanka Fama

1. Crab Invasion – Caps

Chronologicznie to trzeci po I’d hate to seem like I mean what you meant i Margim of Order teledysk jaki Crab Invasion wypuścili w 2012 roku. Zrealizowany przez Wiktorię Wojciechowską klip określono mianem środkowoeuropejskiego blaxploitation. Biali gangsterzy myślą, że są czarni, a Warszawa przenosi się za ocean w czasie o 40 lat wstecz. Mało kto wie, że w Caps zagrał Buick, który później zasłynął z udziału w filmie Mafia dla psa z powszechnie znanym Ryśkiem z Klanu. Utwór jest zapowiedzią długogrającego debiutu lubelsko-warszawskiej grupy, który najprawdopodobniej ukaże się w połowie 2013 roku.

Zobacz także:
I’d hate to seem like I mean what you meant
Margim of Order

 

Pod TYM linkiem znajdziecie playlistę ze wszystkimi teledyskami z zestawienia. Dodatkowo znalazły się na niej klipy, które nie zmieściły się do pierwszej dwunastki miedzy innymi: PawkinCukrazStarszyGuova, Erni i  Myly Ludzie. Miłego oglądania! 

    

Dominik Kleszko 

4 Comments

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.